//Kaliuminname bij hypertensie

Kaliuminname bij hypertensie

[fullwidth background_color=”#e70039″ background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”5″ padding_bottom=”0″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”10″ padding_bottom=”0″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””]

De kans op hart- en vaatziekten stijgt met een verhoogde bloeddruk. Een goede manier om die te verlagen is door de zoutconsumptie drastisch te beperken en de hoeveelheid kalium te verhogen. Dit kan door meer groenten en fruit te eten, en keukenzout en bewerkte voedingsmiddelen te laten staan.

Kalium heeft een positieve invloed op de bloeddruk. Dit gunstige effect is vermoedelijk te vergelijken met het effect op de bloeddruk door het gebruik van natrium bijna te halveren. De belangrijkste bron van natrium in onze voeding is keukenzout. Nederlanders krijgen 9 tot 10 gram keukenzout per dag binnen, terwijl de World Health Organization (WHO) 5 gram per dag aanbeveelt. Vooral in bewerkte producten zit veel zout.

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

Uit onderzoek blijkt dat voeding die rijk is aan calcium en kalium, maar arm aan zout, de bloeddruk gunstig beïnvloedt. Ook groente, fruit, voedingsvezels en vetarme melkproducten verlagen volgens dit onderzoek de bloeddruk. Kalium beïnvloedt de zoutgevoeligheid: hoe hoger de kaliuminname, hoe minder de zoutgevoeligheid.

De inname van veel kalium en minder keukenzout geeft dus een lagere bloeddruk. Daardoor is er minder kans op hart- en vaatziekten. Kalium komt vooral voor in groente, fruit, aardappelen en vlees, maar ook in brood, noten, melk en melkproducten. Daarnaast is de verhouding tussen het natrium- en kaliumgehalte relevant. Als het kaliumgehalte hoog genoeg is, kan het menselijk lichaam beter omgaan met een teveel aan natrium. Het scheidt natrium dan beter uit. Hoe lager de natrium-kaliumverhouding is, hoe beter. Dus 1:1 is geen optimale ratio, 1:10 is beter. Het gaat daarbij om de gemiddelde inname over de hele dag.

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

Invloed van natrium en kalium

Mensen met hypertensie zijn gevoeliger voor de schadelijke effecten van natrium dan mensen zonder hypertensie, zo blijkt uit onderzoek. Bij gebruik van 3 gram NaCl, ofwel keukenzout, steeg op populatieniveau de gemiddelde systolische druk van mensen met hypertensie met 4,5 mm Hg en de diastolische druk met 2,5 mm Hg. Bij mensen zonder hypertensie was het effect van natrium ongeveer half zo groot. Bij onderzoek met kalium waren de gunstige effecten iets kleiner.

Kalium heeft dus een gunstig effect op de bloeddruk, natrium een ongunstig effect. Hoe is dat te vertalen in voedingsadviezen? Kalium zit vooral in groenten, fruit en volkorenproducten. Natrium zit hoofdzakelijk in industrieel bereide voedingsmiddelen, zoals brood, kaas, soepen, sauzen en vleeswaren. Zo’n 75 procent van het natrium dat we binnenkrijgen, zit in industrieel bereide voeding. Het overige komt van nature in de voeding voor of voegen we zelf toe aan ons eten. Het eten van groente en fruit is dus belangrijk om hypertensie te voorkomen. Daarnaast ligt er een taak voor de industrie: zorg voor minder natrium in de voeding!

[/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”20″ padding_bottom=”0″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][one_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_fifth][four_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Geschreven door: Anita Tump

[/four_fifth][/fullwidth]
By |2016-01-21T14:53:53+00:00januari 21st, 2016|Hart- en Vaatziekten|Reacties uitgeschakeld voor Kaliuminname bij hypertensie