/, Overgewicht / Afvallen/Bijhouden wat je eet: 4 eetregistratie apps vergeleken

Bijhouden wat je eet: 4 eetregistratie apps vergeleken

Met behulp van eetregistratie apps kun je je voedingsinname registreren. Dit geeft je inzicht in jouw gewoontes en kan je een steuntje in de rug geven bij het bereiken van een gezond gewicht of een gezonde leefstijl. In dit blog worden vier apps toegelicht.

Met eetregistratie- apps kun je makkelijk je calorieën bijhouden en weet je of het ’s avonds nog verstandig is een lekkere avondsnack te nemen. In veel van de apps kun je ook zien of je de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden haalt voor bepaalde voedingsstoffen, vitamines en mineralen. Daarnaast bieden een aantal apps de mogelijkheid om ook je activiteiten bij te houden om te zien hoeveel calorieën je verbrand.

Fatsecret

fatsecret

Fatsecret is een app met veel mogelijkheden. Je kunt niet alleen je voedselinname bijhouden, maar er is ook een activiteitenlogboek, receptendatabase en de mogelijkheid om te verbinden met je vrienden.

De voedingsmiddelen zijn opgedeeld in categorieën, waardoor producten makkelijk te vinden zijn. Zelfs zoeken op restaurants is een mogelijkheid. Voor een snelle invoer kun je de barcode van het product scannen.

De app geeft weer hoeveel calorieën, vetten, koolhydraten, eiwitten en vezels je hebt genuttigd. Deze wordt vergeleken met de ADH en kun je precies zien of je nog ruimte hebt voor een snack.

In het activiteitenlogboek houd je bij hoeveel je bewogen hebt, maar je kunt ook je rust bijhouden, zodat precies weet hoeveel calorieën je die dag verbrand hebt.

Lifesum

lifesum

Bij Lifesum kun je kiezen uit de verschillende plannen: gezonder zijn, afvallen en zwaarder worden. Je kunt je streefgewicht en tijdsduur invoeren, waarna de app het aantal calorieën per dag en de af te vallen kilo’s per dag berekent.

De voeding wordt beoordeeld op calorieën, eiwitten, koolhydraten en vet. Voor andere nutriënten, zoals vezel, suiker en verzadigd vet is het nodig om de app te upgraden naar de betaalde variant. Daarnaast krijg je een dagwaardering, bijvoorbeeld “onevenwichtig”. Voor een toelichting daarop moet je upgraden.

Lifesum besteed veel aandacht aan water, zo krijg je dagelijks een oproepje om water te drinken voor het eten.

Het voedingsmiddelenbestand is uitgebreid. De producten zijn alleen niet ingedeeld per categorie. Dit zorgt voor minder structuur. Wel is er de mogelijkheid de barcode van een product te scannen voor een snelle invoer.

MyFitnessPal

myfitnesspal

Ook MyFitnessPal is een uitgebreide app. Je kunt je dagelijkse voedselinname bijhouden, maar ook je activiteiten en doelen. Ook deze app kun je met je vrienden verbinden voor ondersteuning.

MyFitnessPal bevat veel soorten voedingsmiddelen van allerlei merken. Daarnaast kun je zelf voedingsmiddelen en recepten aanmaken. Dit brengt meteen ook een nadeel met zich mee. Doordat de meeste voedingsmiddelen door gebruikers zijn ingevuld, is de informatie niet altijd even betrouwbaar.

Voedingsmiddelen worden weergegeven in calorieën, koolhydraten, vetten, eiwitten, natrium en suikers. Daarnaast worden de belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamine A en C, kalium, calcium en ijzer vermeld.

Als je uiteindelijk de voeding van die dag hebt ingevoerd, kun je de invoer voltooien. MyFitnessPal geeft vervolgens aan of je voldoende hebt gegeten en waar je op moet letten.

Eetmeter

eetmeter

De Eetmeter is van het Voedingscentrum. Je kunt een eetdagboek en activiteiten invullen en er wordt gewerkt met de BMI.

Het voedingsmiddelen- en activiteitenbestand is uitgebreid en betrouwbaar. Er wordt onderscheid gemaakt in energie, vet, verzadigd vet, koolhydraten, eiwit, vezels en zout. In het inname overzicht wordt met kleuren aangegeven of de inname genoeg is, maar wordt niet aangegeven wat dan wel de juiste hoeveelheid is.

De app is vrij basic. Er wordt niet gewerkt met een plan of een doelstelling. Aan de hand van de BMI wordt aangegeven of je een gezond gewicht hebt. Voor verdere informatie over gezond eten, ben je genoodzaakt te kijken op de website van het Voedingscentrum. Als je Mijn Eetmeter via de website gebruikt, krijg je wel een overzicht waarin staat aangegeven of je te veel of te weinig voedingsstoffen binnen hebt gekregen volgens de ADH.  Vervolgens worden aan de hand van de voedingsinname adviezen gegeven.

Een eetregistratie-app gebruiken

Het gebruiken van een eetregistratie-app zorgt ervoor dat je bewuster bezig bent met je voeding en beweging. Het geeft je inzicht in welke voedingsstoffen je binnenkrijgt en waar de aandachtspunten in je voeding liggen. Het is daarbij wel belangrijk om de app op de juiste manier in te vullen.

  • Gebruik de juiste porties
    De hoeveelheid die je van een product gebruikt heeft grote invloed op de resultaten. Gebruik in het begin een weegschaal om inzicht te krijgen in jouw portiegroottes.
  • Kies de juiste productvariant
    De databases in de apps zijn vaak zeer uitgebreid en er kan flink verschil zitten tussen verschillende varianten van hetzelfde product. Zorg er dus voor dat je de juiste productvariant kiest.
  • Houd de app gedurende de dag bij
    Als je alle informatie aan het einde van de dag in één keer invult, is de kant groot dat je iets vergeet.
  • Wees eerlijk!
    Smokkelen met hoeveelheden of gegeten producten weglaten, geeft geen goed beeld van je voedselinname. De enige die je hier uiteindelijk mee voor de gek houdt ben je zelf!

Tot slot: de voedingsadviezen die in de apps worden gegeven zijn algemene adviezen, berekend door een app. Deze geven over het algemeen een prima inzicht in je voedselpatroon, maar kijken niet verder dan de getalletjes. Het kan zijn dat jouw lichaam andere behoeften heeft of dat je praktische tips op jouw situatie kan gebruiken. Voor de juiste begeleiding bij afvallen, aankomen en een gezonde leefstijl kun je het beste eens je voedingsinname met een diëtist bespreken. Neem dan vooral de app mee naar de afspraak, dit geeft de diëtist al een goed beeld van jouw voedselpatroon!

Bel voor een afspraak of meer informatie: 088 – 425 36 00.

By |2018-09-11T08:43:23+00:00maart 10th, 2016|Gezonde leefstijl, Overgewicht / Afvallen|Reacties uitgeschakeld voor Bijhouden wat je eet: 4 eetregistratie apps vergeleken