/, Maag-, lever-, darmziekten/Eet jij voldoende vezels? Doe de test!

Eet jij voldoende vezels? Doe de test!

[fullwidth background_color=”#e70039″ background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”5″ padding_bottom=”0″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”10″ padding_bottom=”0″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””]

Voedingsvezels zijn een belangrijk onderdeel van de voeding. In dit blog wordt uitgelegd waarom. Verder kun je een test doen om te kijken of je voldoende vezels binnenkrijgt en worden 5 adviezen gegeven om meer vezels te eten.

[one_half last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] vezels[/imageframe][/one_half][one_half last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Voedingsvezels nemen vocht op en zorgen er zo voor dat de ontlasting soepel blijft. Het eten van te weinig vezels kan buikpijn veroorzaken, doordat er verstopping in de darmen kan ontstaan. Daarnaast hebben sommige vezels een positief effect op het cholesterol en het voorkomen van hart- en vaatziekten. Ook lijken vezels uit granen het risico op diabetes mellitus type 2 te verkleinen.

[/one_half]

Oplosbare vezels vs. niet-oplosbare vezels

Vezels worden niet verteerd in de dunne darm. Ze worden niet opgenomen in de bloedbaan en leveren daarom geen calorieën. Er zijn twee soorten vezels: oplosbare en niet-oplosbare vezels. Oplosbare vezels vormen een soort gel wanneer ze in aanraking komen met vloeistof, terwijl niet-oplosbare vezels het darmstelsel vrijwel geheel intact weer verlaten.

[one_half last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Oplosbare vezels

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] bonen[/imageframe]

Wat ze doen
– zorgen voor een zachte ontlasting
– vertragen de verteringssnelheid
– verlagen het cholesterol
– houden bloedsuikerspiegel stabiel

Voorbeelden
Bonen, fruit, haver, noten en zaden.

[/one_half][one_half last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Niet-oplosbare vezels

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”center” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] granen[/imageframe]

Wat ze doen
– vergroten het volume van de maaginhoud
– zorgen voor een goede darmperistaltiek
– voorkomen obstipatie
– beschermen mogelijk tegen darmkanker

Voorbeelden
Groenten, koolsoorten, volkoren granen en zaden.

[/one_half]

De verschillende soorten vezels hebben dus verschillende (gezondheids)effecten in ons lichaam. Maak je echter geen zorgen bij de keuze van voedingsmiddelen welk type vezels erin zitten. De meeste vezelrijke voedingsmiddelen bevatten een mengsel van de verschillende soorten. Het belangrijkste is om in totaal voldoende vezels binnen te krijgen.

[/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”10″ padding_bottom=”0″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””]

Hoeveel vezels eet jij? Doe de test!

De Gezondheidsraad adviseert 30-40 gram vezels per dag te eten. Om een idee te krijgen van de hoeveelheid vezels die jij binnen krijgt, kun je de test van de Maag Lever Darm Stichting doen.

[/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”10″ padding_bottom=”0″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””]

5 manieren om meer vezels te eten

1. Kies voor onbewerkte (volkoren) granen
Van de granen voor wit brood, witte pasta en witte rijst worden de vezelrijke schilletjes verwijderd. Zonde van de vezels en vitamines en mineralen die erin zitten! Kies dus voor volkoren pasta, zilvervliesrijst en volkorenbrood.

2. Eet vers fruit i.p.v. vruchtensap te drinken
Door de hele vrucht (bij voorkeur met schil indien mogelijk) te eten, krijg je de vezels binnen. Dit is niet het geval als je vruchtensap drinkt. Denk ook eens aan fruit als broodbeleg, bijvoorbeeld geprakte banaan of schijfjes appel met kaneel.

3. Voeg peulvruchten toe
Peulvruchten zijn een bron van vezels, maar worden nog vaak vergeten. Je kunt ze makkelijk toevoegen aan een roerbakgerecht of aan een salade.

4. Kies vezelrijke tussendoortjes
Neem gedroogd fruit of rauwkost als tussendoortje in plaats van koekjes, chocolade of chips.

5. Extra vezels in je yoghurt
Ontbijt jij met yoghurt? Het is heel eenvoudig om daar extra vezels aan toe te voegen met een schepje zemelen, lijnzaad of het trendy chia zaad.

Het eten van voldoende vezels geeft alleen het gewenste resultaat als je er ook genoeg bij drinkt. Drink dus minimaal anderhalve liter water per dag.

[/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”10″ padding_bottom=”10″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””]

Advies op maat

Je diëtist van Diëtheek kan je helpen om een persoonlijk voedingsadvies op te stellen. Bel voor meer informatie of het maken van een afspraak bij een diëtist bij jou in de buurt: 088 -425 36 00.

[/fullwidth]
By |2016-02-22T11:57:14+00:00februari 22nd, 2016|Gezonde leefstijl, Maag-, lever-, darmziekten|1 Comment

Comments are closed.