/, Maag-, lever-, darmziekten/Onderhoud je darmen als een moestuintje

Onderhoud je darmen als een moestuintje

[fullwidth background_color=”#e70039″ background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”5″ padding_bottom=”0″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”10″ padding_bottom=”0″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””]

Moestuinieren, het is op dit moment een grote hype. Belangrijk zijn een goede voedingsbodem, de juiste bemesting, onkruid wieden en vooral liefde en aandacht. Dezelfde liefde en aandacht vraagt je lichaam. Wat de overeenkomsten zijn tussen moestuinieren en het zorgen voor je lichaam lees je in dit blog.

Darmtuinieren

Het maag-darmkanaal is een open verbinding die van mond tot kont bekleed is met slijmvlies. Onze darmen verwerken voedsel en voeren afval op, maar de darm is ook een soort vitaminefabriek. Er leven honderden gespecialiseerde bacteriesoorten. De darmen hebben direct invloed op de hersenen, hier wordt mede bepaald of je gelukkig of depressief wordt. De ‘darmen-hersen-as’ vormt het communicatiesysteem tussen de darmen en de hersenen.

Wie zijn darmen liefdevol onderhoudt als een moestuintje met de goede grondstoffen, kan op een goed moment genieten van de oogst. Het kost wat tijd en energie, maar je krijgt er een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid voor terug.

[imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe]

7 tips om slim te darmtuinieren:

1. Goede voedingsbodem
Een voedingsbodem is een bodem met voedingsstoffen bedoeld om schimmels en bacteriën te kweken. Hiervoor zijn nodig: vitamines en mineralen zoals stikstof, fosfor, calcium, kalium en ijzer. Deze zijn te vinden in voeding.

2. Juiste grondstoffen en bemesting
Goede grondstoffen zijn onmisbaar voor een goede oogst. Ieder mens heeft een eigen microbioom (samenstelling van bacteriën). Dit microbioom kun je zelf beïnvloeden. Het zal je niet verbazen dat dit niet lukt met alleen vlees, stokbrood, witte wijn en bitterballen. De darmbacteriën hebben ‘grondstoffen’ en ‘mest’ nodig zoals vis, granen, groenten, peulvruchten en zuivel.

Darmen zijn dol op vezels en (plantaardige) vetten en verdragen geraffineerde producten (zoals witte pasta’s, suikers en witbrood) niet goed. Zorg voor een gevarieerde voeding met voldoende vitaminen en mineralen.

3. Onkruid wieden
Ziekmakende bacteriën zijn als onkruid: ze groeien heel hard van kant-en-klaar eten, fast food, suikerrijke snacks en andere snelle koolhydraten. Dat ‘onkruid’ maakt de darminhoud te zuur. Deze zuren zorgen voor een verstoring van het bacterieel evenwicht en tasten de slijmvliezen aan zodat ze uiteindelijk kunnen gaan lekken. Patiënten met darmklachten hebben vaak lange tijd verkeerde grondstoffen gebruikt en meestal te veel ‘onkruidbestrijders’ (zoals maagzuurremmers). Veranderingen in het eetpatroon kunnen al na een paar dagen effect hebben. Gebruik vezelrijke producten met een goede voedingswaarde.
Pas ook op met antibiotica, het zijn onkruidverdelgers. Soms zijn ze nodig, maar doden ook allerlei andere nuttige stoffen. Neem na een antibioticakuur daarom meteen een pre- en probiotica.

4. Blijf zaaien
In ons lichaam wonen triljarden bacteriën, virsusen en andere microscopisch kleine wezens. Het zijn ongeveer 1000 verschillende soorten. Pre- en probiotica fabrikanten roepen dat we deze bacteriën zelf moeten onderhouden, het liefst met hun producten. Voor gezonde mensen is dit niet nodig. Je kunt zelf zaaien met natuurlijk gefermenteerde producten, zoals yoghurt, kaas, zuurdesembrood, misosoep, zeewier en ingelegde groenten (bijvoorbeeld zuurkool, zilveruien, augurken en wortel). Deze hebben ook een priobiotische werking.

5. Water sproeien
Planten hebben water nodig, de darmen ook. Door te weinig vocht wordt de ontlasting droog. Dit komt doordat de bloedvaten rondom de darm dagelijks 1,5 liter water aan de darminhoud onttrekken om het bloedvolume op peil te houden. Je moet dus iedere dag in ieder geval 1,5 liter water drinken en het liefst wat meer. Dat hoeft ook weer geen 5 liter te zijn, want dan zou je belangrijke voedingsstoffen te veel verdunnen, waardoor deze verloren gaan. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid water voor vrouwen is 1,6 liter per dag en voor mannen 2 liter per dag.

6. Tuinieren maakt blij
Veel tuinders zeggen dat je blij en gelukkig wordt van tuinieren. Goed voor jezelf zorgen maakt je gelukkig. Je kunt je ook blij eten met chocolade, maar deze blijdschap is maar van korte duur. Van de suikers uit de chocolade worden je darmen uiteindelijk niet gelukkig. Opgeblazen buiken resulteren eerder in humeurigheid en depressieve klachten. Begin de dag met een goed ontbijt, bijvoorbeeld yoghurt met muesli en fruit. Een goed begin is het halve werk. Mensen die goed ontbijten zijn vrolijker en mentaal stabieler dan zij die dit niet doen.

7. Oogsttijd
Het duurt een paar maanden voordat je kunt oogsten, maar dan merk je dat jouw actieve darmflora bijdraagt aan de productie van vetzuren, vitaminen en hormonen. Je immuunsysteem verbetert, je hersenen werken alerter, hart- en bloedvaten popen beter en je spijsvertering werkt op volle toeren. Hierdoor verminder je de kans op welvaartsziekten, zoals overgewicht, diabetes, hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten en darmkanker.

‘Tuinman/-vrouw’ inschakelen

Soms zijn je darmen zo overwoekerd met ‘onkruid’ of is je voedingsbodem uitgeput dat je wel wat hulp kunt gebruiken. De diëtist van Diëtheek kan net als een echte ‘tuinman/-vrouw’ je op weg helpen bij het kiezen van de juiste ‘voeding- en meststoffen’ voor jouw darmtuintje. Bel voor een afspraak naar 088-4253600 of vul het contactformulier in.

[/fullwidth][fullwidth background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” overlay_opacity=”0.5″ video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding_top=”20″ padding_bottom=”20″ padding_left=”” padding_right=”” hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][one_fifth last=”no” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””][imageframe lightbox=”no” lightbox_image=”” style_type=”none” hover_type=”none” bordercolor=”” bordersize=”0px” borderradius=”0″ stylecolor=”” align=”none” link=”” linktarget=”_self” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=””] [/imageframe][/one_fifth][four_fifth last=”yes” spacing=”yes” center_content=”no” hide_on_mobile=”no” background_color=”” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”” padding=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” class=”” id=””]

Geschreven door: Nienke ten Hoor

[/four_fifth][/fullwidth]
By |2016-04-20T11:47:16+00:00april 20th, 2016|Gezonde leefstijl, Maag-, lever-, darmziekten|Reacties uitgeschakeld voor Onderhoud je darmen als een moestuintje