/, Ouderen/Brainfood: voeding voor een gezond brein

Voor een goed geheugen en concentratie hebben je hersenen veel energie en bouwstoffen nodig. Deze bouwstoffen halen ze uit voeding. In dit blog lees je welke voedingsmiddelen je het beste kunt eten voor een gezond brein.

Volkoren graanproducten

Je hersenen hebben een constante toevoer van energie nodig. Het is daarom belangrijk om voeding te eten die energie langzaam en regelmatig afgeeft. Volkoren graanproducten, zoals volkoren brood, zilvervliesrijst en volkoren pasta, bevatten langzame koolhydraten en vezels, waardoor ze langzaam verteerd worden. Daarnaast bevatten graanproducten vitamine B6 dat zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Groene groenten

Groene groenten, zoals boerenkool, broccoli en spinazie bevatten veel antioxidanten en foliumzuur. Antioxidanten zorgen ervoor dat vrije radicalen (die lichaamscellen beschadigen) onschadelijk worden gemaakt. Er zijn studies die wijzen op een beschermend effect van deze groenten op het ontstaan van dementie (bron: Hersenstichting). Foliumzuur zorgt namelijk voor een goed werkend geheugen.

Vette vis

De positieve invloed van omega-3 vetzuren op de hart- en bloedvaten en de hersenen zijn al langere tijd bekend. In de hersenen leggen ze een vettig laagje om de zenuwcellen (myelinelaag), waardoor de cellen signalen goed kunnen doorgeven. De beste manier om omega-3 vetzuren binnen te krijgen is door het eten van vette vis. De opname uit visoliecapsules is in veel gevallen niet wetenschappelijk onderbouwd. Voorbeelden van vette vis zijn haring, makreel, zalm, sardines en ansjovis.

Noten

Noten bevatten een hoge concentratie vitamine E en antioxidanten. Vitamine E zorgt voor een preventie van cognitieve achteruitgang (geheugenverlies). Walnoten, hazelnoten, amandelen en pistachenoten zijn de beste keuze.

Voor een voedingsadvies op maat neem contact op met een Diëtheek diëtist bij jou in de buurt via 088 – 425 36 00 of via het contactformulier

By |2019-03-15T15:21:33+00:00juni 15th, 2016|Gezonde leefstijl, Ouderen|Reacties uitgeschakeld voor Brainfood: voeding voor een gezond brein

About the Author: