UA-16108233-1

Tips voor een lagere bloeddruk

Dat een te hoge bloeddruk niet goed voor je gezondheid is weten we, maar wat we er nou aan kunnen doen om dit te verbeteren vaak niet. Diëtheek geeft een aantal praktische tips om de bloeddruk te verlagen.

 Gezond gewicht

Je hebt een hoge bloeddruk als de bovendruk hoger is dan 140 mmHg en de onderdruk hoger is dan 90 mmHg. Bij een te hoog gewicht is het belangrijk om wat kilo’s kwijt te raken. Door vijf tot tien procent van uw gewicht kwijt te raken zal de bloeddruk verbeteren.  De onderdruk kan dalen met 20 mmHg en de bovendruk met 10 mmHg. De Diëtist kan u helpen dit doel te bereiken.

 Beweging

Lichaamsbeweging houdt je hart en vaten in goede conditie. Tijdens inspanning stijgt de bovendruk iets, dat is normaal en niet erg. Na de inspanning is de bloeddruk vaak meerdere uren aanzienlijk lager. Pak dus de fiets en loop een extra stukje om.

 No stress

Stress kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Je hart gaat er sneller van kloppen en hierdoor wordt de druk op de bloedvaten vele malen groter. Stress en spanning zijn niet altijd te vermijden, maar probeer de ontspanning op te zoeken. Ga bewegen en zoek afleiding.

Zoutarm

Verminder de hoeveelheid zout in je voedingspatroon. Dagelijks mogen we z’n 6 gram zout per dag, maar de gemiddelde Nederlander eet maar liefst 10-11 gram zout! Het wordt aan bijna alle producten toegevoegd in de supermarkt. Gebruik daarom liever geen zout bij de bereiding van de warme maaltijd, vermijd kant- en klare producten, zoals soepen, sauzen, kant- en klaarmaaltijden, bouillonblokjes en hartige snacks. Neem een kijkje in het gezondheidsschap in de supermarkt. Hier staan veel producten die zoutarm zijn.

Geen drop

In drop zit natrium en glycyrrhizinezuur, deze hebben een bloeddrukverhogende werking. Af en toe een dropje kan geen kwaad, maar je kunt ze het beste laten liggen. Glycyrrhizinezuur vind je ook in andere producten, zoals zoethoutthee, bepaalde soorten kauwgom, hoestdrank en keelpastilles. Er komen wel steeds meer dropsoorten op de markt zonder zout, deze soorten liggen in het schap met zoutarme producten.

Stop met roken

Een aantal stoffen in sigarettenrook beschadigt de vaatwanden. Nicotine werkt vaatvernauwend, wat zorgt voor een bloeddrukstijging. Niet roken verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Stoppen is moeilijk, maar zeker de moeite waard. Wil jij je bloeddruk verlagen? Neem contact op met een Diëtheek diëtist bij jou in de buurt via 088 – 425 36 00 of via het contactformulier.

By |2019-02-28T11:32:28+00:00augustus 23rd, 2016|Gezonde leefstijl, Hart- en Vaatziekten, Overgewicht / Afvallen|Reacties uitgeschakeld voor Tips voor een lagere bloeddruk

About the Author: