/, Overgewicht / Afvallen/Waarom afvallen bij COPD een goede begeleiding vraagt

 

Veel mensen met de longaandoening COPD hebben overgewicht. Zomaar een crashdieet gaan volgen is echter geen goed idee. Bij COPD is het heel belangrijk dat de spiermassa zoveel mogelijk behouden blijft. Die spieren zijn nodig om actief te blijven en dat is weer nodig om de longfunctie zo optimaal mogelijk te houden.

 

Iemand met COPD valt op de juiste manier af als

o    de buikomvang afneemt

o    de vetmassa minder wordt

o    de spiermassa behouden blijft

 

Afvallen en toch geen spiermassa verliezen kan door:

o    Voldoende te bewegen;  dagelijks minimaal een half uur en speciale training onder begeleiding

  • Elke dag 100 gram vlees of vleesvervanger gebruiken of 150 gram vis

en 3 maal hartig beleg op brood

  • Elke dag 2 – 3 bekers melk, karnemelk of yoghurt
  • De eiwitrijke producten als vlees, kaas, zuivel goed spreiden over de dag
  • Gezonde voeding met voldoende koolhydraten en gezonde vetten
  • Minimaal 2 porties fruit per dag voor de antioxidanten en vitamine C

 

Tips bij honger

  • Groente levert nauwelijks calorieën en is gezond. Eet 250 gram per dag of meer.
  • Gebruik veel vezels. Vezelrijke voeding draagt bij aan een gevuld gevoel. Kies dus voor volkorenbrood, zilvervliesrijst, havermout, peulvruchten en noten.
  • Voldoende drinken (vooral water) is een soort eerste hulp bij trek. Het vocht vult de maag en de trek verdwijnt.

 

Antia Tump, diëtist

By |2017-04-11T09:29:47+02:00januari 17th, 2017|COPD, Overgewicht / Afvallen|Reacties uitgeschakeld voor Waarom afvallen bij COPD een goede begeleiding vraagt

About the Author: