//Buikklachten? Het FODMAP-dieet helpt wellicht

Buikklachten? Het FODMAP-dieet helpt wellicht

Heb je wel eens van het FODMAP dieet gehoord? Dit is een dieet dat diëtisten steeds vaker inzetten bij darmklachten, met name bij het prikkelbare darmsyndroom. Het wordt gebruikt als algemene voedingsadviezen zoals meer vezels en vocht en minder suikers, onvoldoende vermindering van klachten geven.

De letters van het woord ‘FODMAP’ staan voor verschillende groepen koolhydraten die in de darm slecht of niet opgenomen kunnen worden.

Fermenteerbare

Oligosachariden (fructanen in bijvoorbeeld fruit en groenten en galactanen in bijvoorbeeld granen)

Disachariden (zoals lactose in zuivel)

Monosachariden (zoals fructose in fruit)

And

Polyolen (bijvoorbeeld de zoetstoffen sorbitol, mannitol en xylitol)

Deze koolhydraten worden dus niet (volledig) opgenomen en komen hierdoor onverteerd in de darm terecht. Daar breken de darmbacteriën de FODMAP’s af, dat is fermenteren. Bij deze afbraakprocessen ontstaan gassen. Deze gassen kunnen vervolgens buikpijn, opgeblazen gevoel, gasvorming en obstipatie veroorzaken. Tevens trekken de FODMAP’s vocht aan, waardoor ook diarree kan ontstaan.

Het FODMAP-dieet bestaat uit een aantal fases:

Fase 1 – de eliminatiefase

Deze fase duurt 2 tot maximaal 6 weken. In deze fase worden alle FODMAP’S uit het voedingspatroon weggelaten om te kijken of de klachten minder worden. Het is aan te raden om dit onder begeleiding van een (gespecialiseerde) diëtist te doen. Het FODMAP-dieet is namelijk geen eenvoudig dieet. Daarnaast moet je ook oppassen dat je geen tekorten oploopt of honger krijgt. Hier kan je diëtist je natuurlijk bij helpen!

Fase 2 – de herintroductiefase

Tijdens deze fase ga je stap-voor-stap de FODMAP-rijke voedingsmiddelen herintroduceren om te achterhalen welke FODMAP’s bij jou klachten geven.

 Fase 3: ‘The FODMAP way of life’

Aan het eind van de herintroductiefase wordt duidelijk welke FODMAP’s jij beter kunt vermijden. Je weet dan welke voedingsmiddelen je dus in de toekomst beter kunt vermijden om minder klachten te hebben.

Heb jij al enige tijd last van darmklachten en wil jij graag eens samen met een diëtist onderzoeken of jouw darmklachten verminderd kunnen worden met behulp van het FODMAP-dieet? Neem contact met ons op via 088-4253600.

Marieke Hendriks, diëtist

By |2017-04-11T09:29:07+00:00januari 23rd, 2017|Maag-, lever-, darmziekten|Reacties uitgeschakeld voor Buikklachten? Het FODMAP-dieet helpt wellicht