//Brood minderen? Bezint eer ge begint


Je hoort steeds vaker: mensen die brood laten staan omdat dat gezonder zou zijn of omdat je ervan afvalt. Is dat echt zo? En, als je brood gaat minderen, hoe doe je dat op een gezonde manier?

Waarom zou je minder brood eten?
Bijvoorbeeld omdat het veel koolhydraten bevat. Het klopt dat je niet zoveel koolhydraten nodig hebt. Zeker niet als je wat kilo’s kwijt wilt. Dat kan een reden zijn om brood te minderen.

Gluten is ook een reden om brood te mijden. Niet iedereen kan deze eiwitten uit brood goed verdragen, zeker niet als je gevoelige darmen hebt. Voor sommige mensen kan brood weglaten heel wat krampen of een opgeblazen buik schelen. Maar pas op het opgeblazen gevoel hoeft niet perse aan het brood te liggen.

Toevoegingen in brood: ook dat kan een reden zijn brood te laten staan. Fabrieksbrood staat inderdaad bol van de toevoegingen en zout, krijgt nauwelijks de tijd om te rijzen en wordt soms nog kunstmatig bruin gekleurd om het gezonder te laten lijken.

Laat je niet echter niet bang maken. Brood is echt niet schadelijk voor wie gezond is. Maar soms kan minder brood voordelen hebben, bijvoorbeeld voor wie af wil vallen of voor wie last heeft van zijn darmen.

Wat eet je dan in plaats van brood?
Brood bevat vrij veel B-vitamines, ijzer, jodium en vezels. Als je brood weglaat, dan is het slim om producten te kiezen die ook die voedingsstoffen leveren. Bij het ontbijt is dat bijvoorbeeld yoghurt, met vers fruit, noten en eventueel wat havermout of muesli gemaakt van havermout. Havermoutpap of gebakken eieren met champignons kan natuurlijk ook!

Bij de lunch zijn salades een heel goede keuze, omdat ze zo rijk zijn aan vitamines en vezels. Varieer wel volop. Erg lekker zijn witlof, spinazie, venkel, gegrilde courgette en paprika. Eet er eiwitten bij, zoals vis, vlees, noten, peulvruchten, kaas of ei, om te voorkomen dat je na een half uur alweer trek hebt.

Ook soep is een topalternatief voor brood, zeker als je er lekker veel groenten en peulvruchten in doet. Dat levert je veel vezels en verzadiging.

Jodium
Als je brood mindert, is jodium een voedingsstof waar je op moet letten. Het is toegevoegd aan bakkerszout, dat de meeste bakkers gebruiken voor hun brood. Als je minder brood eet, krijg je ook minder van dit belangrijke mineraal binnen. Gebruik daarom in je keuken zeker gejodeerd zout (geen zeezout) en zet regelmatig zeevis op het menu.

Lees ook Is koolhydraatarm brood een aanrader

By |2018-08-01T15:40:30+02:00juli 3rd, 2017|Overgewicht / Afvallen|Reacties uitgeschakeld voor Brood minderen? Bezint eer ge begint

About the Author: