//Let op voor een tekort aan jodium

Let op voor een tekort aan jodium


Jodium is belangrijk voor de schildklier. Een tekort kan leiden tot vermoeidheid en gewichtstoename. Wie dagelijks regulier (niet-biologisch) brood uit de supermarkt eet, loopt volgens de Consumentenbond nauwelijks kans op een jodiumtekort. Maar voor liefhebbers van biologisch brood van de bakker is dit heel anders. Minder dan de helft van de biologische broden bevat bakkerszout dat verrijkt is met jodium. En bij glutenvrij brood is dit percentage nog lager. Jodium zit ook in vis. Voor wie weinig brood en vis eet, kunnen supplementen met jodium uitkomst bieden.

Jodiumsupplementen

De Consumentenbond heeft de dosering van 7 supplementen met jodium (in de vorm van kaliumjodide) onlangs onder de loep genomen. Deze blijken allemaal de op het etiket vermelde hoeveelheid jodium te bevatten.

Kelpsupplementen

Kelp is een zeewiersoort en van nature rijk aan jodium. Supplementen op basis van kelp bevatten echter niet altijd de hoeveelheid jodium die fabrikanten claimen. De Consumentenbond constateerde dat in 3 van de 5 onderzochte kelpsupplementen veel meer of juist veel minder jodium zit dan het etiket aangeeft.

Lees hier wat je moet weten als je geen of weinig brood eet

By |2018-08-01T15:40:21+00:00november 14th, 2017|Weetjes|Reacties uitgeschakeld voor Let op voor een tekort aan jodium