//Drinken, drinken, drinken…. vooral bij warm weer!

Op onze spreekuren merken we, vooral in de zomermaanden, dat er veel onduidelijkheid is over hoeveel je nou moet drinken. Hier zijn de 6 meest genoemde misverstanden als het gaat om drinken en vocht.

 

Misverstand 1: Een mens heeft 2 liter water nodig

Twee liter water drinken op een dag, naast koffie en thee, is een hele opgave. Gelukkig is dit niet nodig. Een volwassene heeft in totaal ongeveer 1,5 liter drinkvocht nodig, naast het vaste voedsel. Vaak wordt gedacht dat dit vocht water moet zijn, maar dat is niet noodzakelijk. Bijna alle drinkbare producten bevatten water en tellen daarom mee: koffie, thee, melkproducten (ook yoghurt en vla), vruchtensap, frisdrank.

Misverstand 2: Als je ouder bent, hoef je niet zoveel te drinken
Dit is echt een misverstand, want als je ouder bent heb je juist iets meer drinkvocht nodig: 1,7 liter per dag. Zeg maar een flink glas meer per dag. Dit verschil is omdat bij het ouder worden de huid dunner wordt, waardoor deze meer vocht verliest door transpiratie. Vooral bij warm weer, maar ook bij  een hoge kamertemperatuur.

Misverstand 3: Koffie werkt vochtafdrijvend
Vaak wordt gezegd dat door de cafeïne in koffie vocht wordt afgedreven. Dit lijkt zo omdat het zorgt voor een snellere afdrijving van het vocht. Sneller wel ja, maar méér dus niet! Overigens geldt wel dat bier, wijn en andere alcoholische dranken vochtafdrijvend zijn. Tel die dus niet mee bij je drinkvocht op een dag.

Misverstand 4: Bij warm weer heb je extra zout nodig
Bij heet weer wordt soms gedacht dat het nodig is meer zout te eten. Ook dat is niet waar. Van zout (natrium) hebben we maar heel weinig nodig. De hoeveelheid natrium die van nature in je voeding voorkomt, is al meer dan voldoende, ook bij warm weer als je door transpiratie wat meer zout verliest.

Misverstand 5: Alle drank is slecht voor je gebit
Water, thee en koffie zonder suiker zijn niet schadelijk voor het gebit omdat ze nauwelijks of geen zuren en suikers bevatten. Ook mineraal- of bronwater, al dan niet met prik, en melk zijn prima. Vooral frisdranken en vruchtensappen doen een aanslag op het gebit omdat ze zuren en suikers bevatten.

Misverstand 6: je moet pas drinken als je dorst hebt
Voor jonge mensen geldt dit in principe wel, maar niet voor ouderen. Bij het ouder worden neemt namelijk de intensiteit van het dorstgevoel als ‘natuurlijk alarmsignaal’ af. Ook kunnen medicijnen ervoor zorgen dat je niet zo snel merkt dat je lichaam wel wat vocht kan gebruiken. Als de urine donkerder wordt, kan dat een teken zijn dat je te weinig drinkt. Ook honger, een droge mond en een slecht humeur kunnen duiden op een tekort aan vocht.

Tip van de diëtist

Drink de hele dag door; je verliest immers ook de hele dag door vocht bij het ademen, het praten en natuurlijk via de urine. Een glas water bij de hand is altijd een goed idee.

By |2018-08-01T15:39:58+02:00juli 15th, 2018|Ouderen|Reacties uitgeschakeld voor Drinken, drinken, drinken…. vooral bij warm weer!

About the Author: