//Rauwe groenten zijn niet altijd gezonder.

Rauwe groenten zijn niet altijd gezonder.

Veel mensen geloven dat rauwe groenten gezonder zijn dan gekookte groenten. Toch is dat niet helemaal waar. Het koken van ons voedsel helpt namelijk een handje bij de spijsvertering en de opname van vitamines. Rauwe groenten bevatten stevige vezels, die onze spijsvertering hard aan het werk zetten. Door te koken maak je die vezels zachter en beter te verteren.

Lycopeen

Koken kan er zelfs voor zorgen dat groenten je meer voedingsstoffen gaan leveren. Mooiste voorbeeld is wel lycopeen, een antioxidant die ons helpt beschermen tegen kanker. Lycopeen komt voor in felgekleurde fruitsoorten, zoals watermeloen, rode grapefruit en papaja. Maar het zit vooral in tomaten. Nu is het zo dat lycopeen het best wordt opgenomen uit plantencellen die stuk zijn gemaakt. Ga tomaten dus maar snijden, koken, stoven, pureren: hoe meer handelingen, hoe beter het is.

Salade? Olie erbij!

De opname van vitamines uit rauwe groenten verbetert als je er vet bij eet. Door je salade aan te maken met een dressing die olie bevat, kun je meer vitamines uit de groenten opnemen. Dit effect was al langer bekend voor beta-caroteen (de voorloper van vitamine A), maar het blijkt ook te gelden voor andere vetoplosbare vitamines en andere carotenen. Dus wil je meer vitamine A of K uit je salade halen? Doe er een lekkere dressing over met olie of mayonaise.

By |2018-09-07T09:34:48+00:00september 14th, 2018|Weetjes|Reacties uitgeschakeld voor Rauwe groenten zijn niet altijd gezonder.