//Gaan met die banaan

Gaan met die banaan

Het koolhydraat-beperkt dieet doet de banaan de das om. Wanneer iemand verteld dat hij of zij weleens een banaan eet, dan wordt dit door menigeen vaak snel in de pan gehakt. Nee, helaas gaat de banaan niet letterlijk de pan in. Rood fruit moet het tegenwoordig zijn of een mandarijntje of kiwi. Dat kan allemaal net door de ballotage commissie, maar de banaan, nee dat is echt een no go als je wil afvallen.

Leuk detail: archeologen hebben in Azië sporen gevonden dat er 8000 jaar vr. Chr. al bananen werden geteeld. Als men ze toen al at, waarom zitten wij er dan nu zo moeilijk over te doen?

Ja, het is waar dat de banaan relatief veel fruitsuikers bevat dan ander fruit, maar een banaan is zoveel meer dan dat.

Omdat de banaan echt tekort wordt gedaan hierbij 6 redenen en 1 recept over de banaan:

  1. Een banaan maakt je blij: in een banaan zit serotonine, de voorloper van tryptofaan. Dit stofje wordt ook wel het FeelGood hormoon genoemd. Een tekort aan serotonine wordt gelinkt aan het hebben van negatieve en bezorgde gevoelens. Maar ook aan depressies.
  2. Een banaan is goed voor ons hart, dit komt doordat er veel Kalium in de banaan zit.
  3. Ontspannen door het eten van de banaan. Dit komt door het Magnesium dat erin zit, ook voor je spieren is het dit een fijne oppepper.
  4. Bananen bevatten hoge hoeveelheden antioxidanten. Okay, niet zoveel als in blauwe bessen of boerenkool, maar het zijn wel de cathechines die ook in groene thee voorkomen.
  5. Niet alleen zuivel maar ook een banaan is goed voor onze botten. Er zitten bepaalde vezeltypes in die ervoor zorgen dat het calcium uit de voeding beter kan worden opgenomen in de botten.
  6. Juist de suikers in combi met de mineralen geven veel energie en daarmee is de banaan een ideale snack voor de sporter.

Ja heel leuk deze 6 tips, denk je nu, maar hoe ga je nu om met het eten van minder koolhydraten en de banaan?  Dit is heel sim

 

pel op te lossen.

  1. Je kunt je banaantje delen, dat scheelt al de helft.
  2. Er zijn grote en kleine bananen te koop .
  3. Verder kun je de banaan toevoegen aan kwark, hier zit tryptofaan in. Een dubbel portie feelgood dus. En wanneer je fruit in je kwark doet komen de suikers langzamer in de bloedbaan en dat betekent dat je bloedsuiker langzamer stijgt, dat is gunstig.

Ook een FeelGood overgehouden aan het lezen van deze tips? Probeer dan eens onderstaand recept,

Recept Banana Bread circa 10 plakken, (bevat circa 1/3e banaan per plak)

Wat heb je nodig voor 1 brood (uit cakeblik)

  • 3 rijpe bananen
  • 3 eieren
  • 100 gram amandelmeel (amandelen en/of andere ongezouten noten in blender fijnmalen), *
  • 50 gram dadels zonder pit
  • 50 gram havermoutmeel (havermout in blender fijnmalen)
  • 2 theelepels bakpoeder
  • enkele walnoten/pecannoten ter decoratie
  • beetje zout

Hoe maak je het:

  1. Verwarm de oven voor op 175 ⁰C
  2. Mix het meel, de bakpoeder en de noten (fijngemalen), en bewaar in een aparte kom;
  3. Snijd de bananen en dadels in stukken en pureer deze in de keukenmachine met hakmes. Bewaar in een aparte kom.
  4. Doe hier de eieren bij, een snuf zout toevoegen en fijn mixen tot een schuimig geheel.
  5. Meng het meelmengsel en het ei mengsel met elkaar en goed doorroeren.
  6. Giet het bananenmengsel in ingevette cakevorm en zet het in de voorverwarmde oven (175 ⁰C) circa 45-50 minuten bakken. Met satéprikker kijken of het gaar is (prikker schoon = gaar).
  7. Laat het brood afkoelen op het rooster.

Tip: vries afgekoelde plakken afzonderlijk in.

*Meelvariaties: kokosmeel, boekweitmeel, kikkererwtenmeel, teff

Eet smakelijk namens Ria Bouwhuis, diëtist
Dietheek Amstelveen-Uithoorn

By |2018-11-21T13:32:27+00:00november 30th, 2018|Gezonde leefstijl|Reacties uitgeschakeld voor Gaan met die banaan