/, Zwangerschap/Voldoende calcium inname tijdens de eerste 1000 dagen

Voldoende calcium inname tijdens de eerste 1000 dagen

Gisteren (29-02-2019) werd het nieuwsbericht verspreid dat 60% van de zwangere vrouwen (in Limburg) te weinig calcium binnenkrijgen tijdens hun zwangerschap. Voldoende inname van calcium verkleint het risico op vroeggeboorte, zwakke botten bij de ongeboren baby en een te laag geboortegewicht. Hoe zorg je dat je voldoende calcium binnenkrijgt en hoeveel heb je nodig als zwangere vrouw?

Per dag heb je 1000 mg calcium nodig als zwangere vrouw. Calcium komt vooral voor in zuivelproducten zoals melk en kaas. Brood, (groene) groenten, peulvruchten en aardappelen bevatten minder calcium dan zuivelproducten, maar dragen wel bij aan de totale calciumvoorziening. Om je een idee te geven waar calcium in zit hebben we hieronder een overzicht voor je gemaakt.

 

Vitamine D
Het advies voor zwangere vrouwen is om dagelijks 10 microgram vitamine D extra te nemen middels een supplement. Vitamine D zorgt er voor dat de calcium die je eet goed wordt opgenomen uit de voeding.
De belangrijkste bron voor vitamine D is zonlicht. Wanneer je voldoende buiten komt maakt het lichaam bij de meeste volwassenen voldoende vitamine D aan in de huid.
Vitamine D komt van nature alleen voor in dierlijke producten. Bijvoorbeeld vette vissoorten (bijvoorbeeld haring, zalm en makreel). Ook leveren vlees en eieren vitamine D, maar minder dan vette vis In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.

Wil jij weten of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt tijdens de eerste 1000 dagen van je kindje? Neem dan gerust contact met ons op via 088-4253600 en maak een afspraak met een van onze diëtisten bij jou in de buurt.

 

By |2019-03-01T11:56:27+00:00maart 1st, 2019|Gezonde leefstijl, Zwangerschap|Reacties uitgeschakeld voor Voldoende calcium inname tijdens de eerste 1000 dagen