/, Vegetarisch/Welke vleesvervanger kies jij?

Welke vleesvervanger kies jij?

 

Als je besluit om je vlees wat vaker te gaan vervangen voor een vegetarisch product is goed om te kijken naar producten die qua voedingswaarde lijken op vlees. Belangrijk is te letten op eiwit, ijzer, vitamine B1 en/of vitamine B12. Daarnaast is het ook goed om te letten op de hoeveel natrium in vleesvervangers.

In een goede vegetarische keuze  zit:

  • eiwit (meer dan 20% van de energie), en
  • ijzer (meer dan 0.8 milligram per 100 gram), en
  • vitamine B1 (meer dan 0.06 milligram per 100 gram), en/of
  • vitamine B12 (0.24 microgram per 100 gram)
  • minder dan 450 milligram natrium per 100 gram

(bron Voedingscentrum)

Ni

et in elke goede keuze zit vitamine B12. Vegetariërs halen ook B12 uit zuivel en eieren. Veganisten doen er goed aan vitamine B12 middels een supplement te gebruiken.

Welke producten bevatten voldoende ijzer, vitamine B1 én vitamine B12

  • eieren (als vegetariër kan je prima 3-4 eieren per week eten)
  • sommige kant-en-klare vegetarische stukjes, balletjes en burgers met (toegevoegd) ijzer en vitamine B12. Vitamine B1 zit er meestal van nature in.

Welke producten bevatten voldoende ijzer en vitamine B1, maar geen vitamine B12

  • peulvruchten en producten gemaakt op basis van de peulvrucht sojaboon (tofu en tempé)
  • noten, pinda’s, zaden en pitten

 

By |2019-03-15T11:31:07+00:00maart 15th, 2019|Gezonde leefstijl, Vegetarisch|Reacties uitgeschakeld voor Welke vleesvervanger kies jij?