//De Amstel Gold Race, 5 tips om de Limburgse heuvels te kunnen overleven

De Amstel Gold Race, 5 tips om de Limburgse heuvels te kunnen overleven

De Amstel Gold Race, de grootste wielerwedstrijd in Nederland voor zowel profs als amateurs. Al sinds 1966 wordt het evenement georganiseerd, waarbij alle bekende Limburgse heuvels zoals de Cauberg en de Keutenberg worden getrotseerd. Sinds 2001 kunnen ook amateurs en recreanten meedoen aan de zogenoemde toerversie van de ‘Amstel Gold’. Uit heel Nederland komen fietsers richting het zuiden om het parcours te rijden, waar een dag later profs als Peter Sagan, Greg van Avermaet en Geraint Thomas zullen rijden. Doe jij ook mee aan de toerversie, en wil je goed voorbereid zijn? Onze sport diëtist Dirk Verbaak heeft vijf tips voedingstips voor je zodat jij de finish gaat halen.

1. Pas op met te zoete sportdranken en gels.
Gebruik niet te veel zoete sportdranken en gels. Vooral de hypertone dranken, kunnen maag- en darmproblemen geven. Je zult de eerste niet zijn met ‘pech onderweg’ die langs de kant van de weg met diarree komt te zitten. Het lichaam kan te grotere hoeveelheden hypertone dranken en gels lastig verwerken. Kies bij voorkeur voor isotone dranken. Een voorbeeld van een isotone drank is een licht aangemaakte ranja met een klein snufje zout of vruchtensap gemengd met water (50/50) en een klein snufje zout. Een kant- en klare isotone drank kan uiteraard ook.

2. Doseren
Ben je het niet gewend om te fietsen met heuvels? Zorg dan dat je goed doseert. Je spieren zijn er waarschijnlijk niet aan gewend om meerdere keren plotseling in de verzuring te moeten. Wil je je fietsvrienden er afrijden na 25 km. op de Keutenberg, terwijl je er nog 100 te gaan hebt, dan kom je jezelf onherroepelijk tegen. Door te doseren verdeel je je energie en is de kans groter dat je deze prestatie goed zult volbrengen. Heb je op de laatste klim van de dag, de Cauberg, nog energie over, dan kun je je vrienden altijd nog even laten zien wat je in huis hebt!

3. Overdreven koolhydraat-stapelen is niet nodig
Dagen van tevoren borden vol pasta en pannenkoeken eten is misschien lekker maar onnodig. Het idee van koolhydraat-stapelen vergt een gedegen methodiek en is vooral voor beter getrainde en profs zinvol. Enorme hoeveelheden koolhydraten eten de dagen voor de Amstel Gold race, kan er alleen maar voor zorgen dat je aankomt in gewicht, wat je juist niet wil. Zorg de avond van tevoren dat je gezond eet, met niet te veel vet. Neem een goed ontbijt, waarbij je ook niet te veel vet gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een bord havermoutpap met wat fruit of een flinke kom yoghurt met muesli en rozijnen.

4. Train met voeding onderweg
Tijdens de toertocht zullen er serviceposten zijn ingericht, waar je vooral veel koolhydraatrijke snacks kunt krijgen zoals bijvoorbeeld sportrepen, ontbijtkoek en banaan. Zorg ervoor dat je niet ineens allerlei producten neemt, die je niet gewend bent om te eten onder het fietsen. De kans bestaat namelijk dat je maag-darm problemen krijgt. Probeer tijdens het trainen bijvoorbeeld eens banaan, mueslirepen en ontbijtkoek te eten, zodat je weet dat je dit goed zult verdragen tijdens de Amstel Gold Race.

5. Wil je gewicht verliezen? Begin op tijd.
Als fietser, vooral in de bergen en heuvels, is je lichaamsgewicht allesbepalend. Niet voor niets willen profs zo licht mogelijk zijn, zonder in te leveren op kracht en uithoudingsvermogen. Nu is een vetpercentage van 8% voor amateurs echt niet nodig, maar iets gewicht verliezen (in vetmassa) kan je zeker helpen om makkelijker en sneller de Limburgse heuvels over te komen. Begin hier echter ruim op tijd mee. 2 weken voor de Amstel Gold nog snel een crashdieet volgen, zal je niet helpen. De kans dat je niet fit aan de start staat, is groot. Vermoeidheid of een hongerklop ligt op de loer. Ook is tijdens afvallen je trainingsrendement minder, wat natuurlijk nadelig is, de weken vooraf.

Wij wensen je heel veel succes!

By |2019-04-10T11:12:09+00:00april 10th, 2019|Sportvoeding|Reacties uitgeschakeld voor De Amstel Gold Race, 5 tips om de Limburgse heuvels te kunnen overleven