Blij zonder ei

//Blij zonder ei

Blij zonder ei

Ei is een veel gebruikt product in de keuken. Maar wat als jij een allergie hebt voor ei,  je eet veganistisch of je hebt zin om iets te bakken maar hebt net op dat moment geen eieren in huis, hoe kan je dan ei vervangen? 

 

Lijnzaad met water
Lijnzaad is het zaad van een plant . De kleine zaadjes hebben een noot-achtige, licht bittere smaak. Lijnzaad met water kan je heel goed gebruiken in met name zoete baksels.
Hoe gebruik je het?
Meng 1 eetlepel gebroken lijnzaad met 3 eetlepels heet water, laat dit even staan.
Mix het lijnzaadmengsel daarna nog even in blender en het is klaar om te gebruiken!

Note: Een eetlepel lijnzaad per dag is geen probleem, maar gebruik liever geen hele grote hoeveelheden lijnzaad. Lijnzaad bevat namelijk een stof die ons lichaam om zou kunnen zetten in de gifstof cyanide

Voedingswaarde: Per 100 gram: 477 kcal, 19 gr eiwit, 13 gr koolhydraten, 31 gr vet ( 3 gr verzadigd vet), 35 gr voedingsvezel, 0 µg B12, 0 µg vitamine D, 0 mg ijzer

 

Chiazaad met water
Chiazaad is het zaad van een plant uit de lipbloemenfamilie. n. Ook chiazaad in heel goed te gebruiken als vervanger in zoete baksels.
Hoe gebruik je het?
Meng 1 eetlepel chiazaad met 3 eetlepels heet water en laat dit ongeveer 10 minuten staan tot het een dik papje wordt.
Mix het chiamengsel in een blender en het is klaar om te gebruiken.

Voedingwaarde: Per 100 gram450 kcal, 21 gr eiwit, 0,5 gr koolhydraten, 34 gr vet (waarvan 4 gr verzadigd), 35 gr voedingsvezel

 

Kikkererwtenmeel met water
Kikkererwtenmeel wordt gemaakt van gedroogde kikkererwten. Je kunt kikkererwtenmeel als ei-vervanger gebruiken in hartige gerechten.
Hoe gebruik je het?
Meng 3 eetlepels kikkererwtenmeel met 3 eetlepels water, en het is klaar om te gebruiken.

Voedingswaarde: Per 100 gram: 322 kcal, 22 gr eiwit, 45 gr koolhydraten, 6 gr vet (waarvan 1 gr verzadigd), 4 gr vezel

 

Bakpoeder met azijn
Bakpoeder met azijn kan je gebruiken bij het maken van een cake. Vervang 1 ei door 1 eetlepel azijn en 1 eetlepel bakpoeder. Meng dit  wel heel goed door elkaar en voeg toe aan het cakebeslag.

Voedingswaarde per 100 gram bakpoeder: 90 kcal, 0 gr eiwit, 22 gr koolhydraten, 18 gr natrium 

Tofu
Tofu wordt gemaakt van (gemalen) sojabonen. 1 ei kan worden vervangen door 50 gram tofu. Tofu gebruik je als vervanger Tofu in een hartig gerecht denk hierbij aan bijvoorbeeld een quiche.

Voedingswaarde per 100 gram: 113 kcal, 12 gr eiwit, 1 gr koolhydraten, 7 gr vet (waarvan 1 gr verzadigd), 0 gr vezel

 

Fruit (bananen/appelmoes)
Banaan en appelmoes kunnen heel goed gebruikt worden als als ei-vervanger  in bijvoorbeeld cake of pannenkoeken. Het geeft een zoete smaak en heeft een redelijk stevige structuur. Je kan 1 ei vervangen door een ½ geprakte banaan of 3 eetlepels appelmoes.

Voedingswaarde per 100 gram (banaan): 95 kcal, 1,1 gr eiwit, 21 gr koolhydraten, 0 gr vet, 2 gr voedingsvezel
Voedingswaarde per 100 gram (appelmoes): 77 kcal, 0 gr eiwit, 19 gr koolhydraten, 0 gr vet, 1,5 gr voedingsvezel

Egg-replacer
Eivervanger kan j een pakje kopen. No-egg van het merk Orgran of Natura  zijn voorbeelden van zo’n eivervanger.
Je gebruikt deze eivervanger het beste voor zoete baksels.

Voedingswaarde per 100 gram: 313 kcal, 0 gr eiwit, 71 gr koolhydraten, 0 gr vet, 3 gr voedingsvezel

 

Je kunt ei-vervangers prima gebruiken in een gezond eetpatroon. Let wel op want ei-vervangers zijn niet geschikt als vleesvervanger. Qua voedingswaarden zijn ze hier niet volwaardig genoeg voor,
Het vervangen van eieren is altijd een kwestie van veel proberen en  niet altijd een succes. Het is niet aan te raden om meer dan twee eieren in een gerecht te vervangen, want dat kunnen de meeste vervangers niet aan.

 

Vrol(e)ijk Pasen

By |2019-04-19T11:36:15+00:00april 19th, 2019|Geen categorie|Reacties uitgeschakeld voor Blij zonder ei

About the Author: