Waarom is bewegen gezond?

//Waarom is bewegen gezond?

Waarom is bewegen gezond?

 

Bewegen is gezond. Volwassenen worden geadviseerd om minimaal 2,5 uur per week matig intensief te bewegen. Ouderen krijgen het advies om daarnaast 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Maar wanneer ben je nou echt goed bezig?

Bewegen

Minimaal 2,5 uur bewegen is goed, maar meer is natuurlijk beter. Deze beweegmomenten vragen om matig intensieve inspanning. Het beste is om je beweegmomenten over de week te verspreiden. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft namelijk extra gezondheidsvoordelen.

Matig intensief?

Matig intensief betekent dat je een verhoogde hartslag of versnelde ademhaling hebt. Voorbeelden van matig intensieve activiteiten zijn: wandelen, fietsen, trampolinespringen, paardrijden of een Fitchannel workout van Mark Tuitert bijvoorbeeld 😉

Waarom is bewegen dan precies gezond?

Er zijn een hele boel redenen waarom bewegen gezond is. Een aantal hiervan zijn:

  1. Je vermindert stress. Tijdens het bewegen maak je namelijk onder andere endorfine aan, dit gelukshormoon staat bekend als bestrijder van het stresshormoon.
  2. Regelmatig bewegen maakt je hart sterker. Je houdt daarbij ook je bloeddruk laag en de kans op het dichtslibben van aderen, diabetes en een verhoogd cholesterol wordt kleiner.
  3. Dat botten brozer worden bij ouderen is een feit. Door regelmatig te sporten kan je de afname van de botsterkte beperken.
  4. Van bewegen krijg je meer energie. Je hart en longen werken tijdens het bewegen heel hard om het bloed door je lichaam te laten circuleren en meer zuurstof binnen te krijgen. Het gevolg hiervan is dat je meer energie krijgt!

 

Stilzitten

Herken je de uitspraak: “Zitten is het nieuwe roken?”. Een grote uitspraak met een kern van waarheid. Volgens onderzoek kan bovenmatig zitgedrag op lange termijn leiden tot chronische ziekten als diabetes en hart- en vaatziekten. Op korte termijn kan het zelfs leiden tot klachten aan de spieren, pezen en gewrichten.

Grote kans dat je na een dag zitten geen zin hebt om nog te gaan bewegen. Een hele dag zitten kan namelijk effect hebben op je frontale kwab en schade hieraan kan weer leiden tot schade in onder andere je initiatief. Voorkom dus veel stil zitten. Loop af en toe een rondje of haal de koffie voor je collega’s.

Dus waar wacht je nog op? Ga lekker aan de slag! Wellicht is 25 minuutjes thuissporten iets voor jou? Ga snel naar Fitchannel.com voor jouw gratis workout.

 

 

 

 

By |2019-06-18T13:26:30+00:00juni 18th, 2019|Sportvoeding|Reacties uitgeschakeld voor Waarom is bewegen gezond?

About the Author: