/, Weetjes/Deel 1 van de vierdaagse voedingstips: drinken

Volgende week is alweer de 103 e editie van de Nijmeegse vierdaagse en het is voorspelt weer een mooie zonnige week te worden. Toen ik in Nijmegen de opleiding Voeding en Diëtetiek volgde ontkwam ik niet aan het vierdaagse virus. Ons studentenhuis stond aan de ‘Via Gladiola’ een betere plek was er niet want dit is praktisch op de finish. Hoe iedereen over deze finish kwam was heel verschillend. Kan je met je voedingspatroon ervoor zorgen dat je zo optimaal mogelijk over de finish komt?  De komende dagen zullen wij jullie van informeren met weetjes en tips over gezonde voeding tijdens mooie wandeltocht.

De eerste tip van deze reeks gaat over de belangrijkste basis van ons voedingspatroon: drinkvocht.

Hoeveel je moet drinken tijdens het wandelen verschilt natuurlijk per persoon. Ook de omstandigheden spelen een rol, zoals hoe warm het is en de luchtvochtigheid. Het belangrijkste is in ieder geval om niet pas te drinken als je dorst hebt. Op dat moment ben je namelijk al te laat en kan je allerlei klachten krijgen zoals:

  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid

Probeer jezelf aan te leren om minimaal twee uur voor de inspanning goed te drinken (500 ml). Dat kan natuurlijk best lastig zijn omdat je midden in de nacht moet opstaan tijdens de vierdaagse, maar probeer ook onderweg naar de start al wat te drinken.
Tijdens het wandelen moet je ongeveer tussen de 400 – 800 ml per uur drinken. Het beste is om dit in kleine hoeveelheden te doen, ongeveer om de tien minuten. Ook als je geen dorst hebt probeer dan toch te drinken. Probeer tijdens het trainen voor de vierdaagse al uit hoeveel je moet drinken en welk soort drinken voor jou goed bevalt. Beter last van je maag tijdens een training dan tijdens de tocht zelf.

Tips:

  1. Kies bij voorkeur voor water of een isotone sportdrank.
  2. Kijk van te voren hoeveel posten er zijn en vul je bidon of flesje altijd op deze plaatsen ook al is deze nog niet leeg.
  3. Zorg ervoor dat je contant geld bij je hebt. Mocht je ineens toch geen drinken meer hebben, dan kun je altijd nog ergens iets te drinken kopen.
  4. Drink ook na je tocht voldoende. Dit is ook belangrijk voor je herstel.
  5. Drink niet te veel in één keer. Je kunt het beste regelmatig kleinere hoeveelheden drinken, zowel voor, tijdens als na je wandeltocht.
  6. Vind je het lastig om onderweg voldoende te drinken? Drink dan iets met een smaakje. Denk bijvoorbeeld aan wat schijfjes komkommer, citroen en verse munt in je water.

Je kan ook zelf berekenen hoeveel vocht je onderweg verlies. Dit moet je dan wel doen tijdens een training en je moet een weegschaal hebben.

Weeg jezelf voor en na je training dan weet je hoeveel vocht je onderweg bent verloren. Was je voor vertrek twee kilo zwaarder dan toen je terug kwam, dan ben je onderweg ongeveer twee liter vocht kwijtgeraakt. Vul dit tekort weer aan door deze hoeveelheid te drinken.

Dit jaar ga ik zeker weer kijken bij de vierdaagse. Dit keer niet aan de finish maar wel in het mooie Gennep waar wij al jaren mijn schoonmoeder richting de finish juichen. Niet onbelangrijk, ook als je in het zonnetje staat aan te moedigen drink voldoende!

By |2019-07-26T11:55:40+00:00juli 12th, 2019|Sportvoeding, Weetjes|Reacties uitgeschakeld voor Deel 1 van de vierdaagse voedingstips: drinken

About the Author: