UA-16108233-1
/, Weetjes/Deel 2 vierdaagse voedingstips: Herstelvoeding

Deel 2 vierdaagse voedingstips: Herstelvoeding

Gefeliciteerd het zit erop. De eerste kilometers zijn een feit en het wandelen zit in de benen. Tijd voor herstel, want morgen is er weer een dag. Als je goed wil herstellen van je 30,40 of 50 km wandeling dan is het belangrijk om naast voldoende trainen ook goed op je voeding te letten.

Wat is herstelvoeding?
Herstelvoeding is voeding die zorgt voor een optimaal herstel na een training of in dit geval je wandeltocht. Door je lichaam de juiste voedingsstoffen te bieden, in combinatie met voldoende rust, kan je optimaal herstellen. Zo kan je de volgende dag weer goed van start gaan.

Bij herstelvoeding draait het grofweg om twee zaken: het aanvullen van verbruikte energievoorraden en vocht en het lichaam de juiste voedingsstoffen bieden voor herstel van beschadigd weefsel. Bij herstelvoeding zijn vooral eiwitten en koolhydraten van belang. Hoeveel je hiervan nodig hebt, hangt af van de duur en het type sport dat je hebt gedaan.

Eet voldoende eiwitten en koolhydraten, het liefst binnen 2 uur nadat je over de finish bent gekomen. Koolhydraten zitten onder andere in fruit, aardappelen, pasta en brood. Voor de meeste wandelaars is 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht voldoende, omdat wandelen niet een hele intensieve sport is. Let wel, het lichaam kan op één moment niet meer dan 30 gram eiwitten verwerken.

Producten met veel eiwitten zijn:

– Vlees en vis
– Ei
– Zuivel
– Noten
– Peulvruchten

Uit onderzoek blijkt dat niet alleen de eiwitten direct na de inspanning van belang zijn, maar zeker ook de eiwitvoorziening de rest van de dag. Zo is het verstandig om verdeeld over de dag 4 tot 6 keer voeding met eiwit te nemen. Vlak voor het slapen kun je bijvoorbeeld nog een schaaltje magere kwark nemen, voor een optimaal herstel tijdens de nacht. Voldoende eiwitten tijdens de nacht blijkt spieropbouw te stimuleren.

Wil je nou weten wat je precies moet eten voor, tijdens of na het wandelen? Neem dan contact op met de Diëtheek voor persoonlijk advies op maat.

By |2019-07-26T11:28:12+00:00juli 16th, 2019|Geen categorie, Weetjes|Reacties uitgeschakeld voor Deel 2 vierdaagse voedingstips: Herstelvoeding

About the Author: