//Gezonde voeding en leefstijl effectief bij hoge bloeddruk

Als je een hoge bloeddruk hebt verhoogt dit je kans op hart- en vaatziekten. Hoe lager je bloeddruk, hoe beter. Daar kun je zelf iets aan doen door gezond te leven. Bij een milde hoge bloeddruk (140/90 tot 159/99 mm Hg) zijn medicijnen niet erg zinvol, laat een Britse studie in British Medical Journal zien. Er blijkt geen significant verschil in sterfte tussen mensen die wel en geen antihypertensiva (bloeddrukverlagende medicatie) gebruiken. Bovendien hebben de medicijnen soms vervelende bijwerkingen, zoals een te lage bloeddruk.

Een gezondere leefstijl is altijd nodig bij een hoge bloeddruk, of je nu wel of geen medicijnen gebruikt. Wat kan je zelf doen om je bloeddruk te verlagen?

  • stop met roken
  • eet gezond: minder zout
  • probeer te streven naar een gezonder gewicht bij overgewicht
  • beweeg voldoende
  • leer omgaan met spanningen en stress
  • drink minder alcohol: maximaal 1 glas per dag en niet elke dag

Zout zit vrijwel in al onze voedingsmiddelen. Een voedingsmiddel bevat van nature zout of een fabrikant voegt zout toe. Daarnaast strooien we vaak zelf ook nog zout over het eten. Gemiddeld eten we ongeveer 9 gram keukenzout per dag. Terwijl 1-3 gram al voldoende is.

Je kan minder zout eten door:

  • broodbeleg te gebruiken dat weinig zout bevat;*
  • van melk en melkproducten; maximaal een ½ liter te drinken;
  • geen zout toe te voegen aan de bereiding van de warme maaltijd;
  • geen kant-en-klaar producten (pakjes en zakjes) te gebruiken;
  • zoutrijke smaakmakers mijden (viskruiden, gehaktkruiden, kipkruiden);
  • snacks en versnaperingen gebruiken die weinig of een zout bevatten.*

Er zijn producten die zonder of met minder zout zijn bereid. Dit staat op de verpakking aangegeven met aanduidingen zoals:

‘Geen zout toegevoegd’ of ‘Ongezouten’:

Dit betekent dat er alleen het van nature aanwezige zout in het product zit.

‘Met minder zout’:

Dit betekent dat het product 33% minder zout bevat dan een vergelijkbaar product.

‘Natriumarm’:

Dit wil zeggen dat het speciaal is gemaakt voor het natriumarme dieet.

Lukt het niet om het zoutgebruik in één keer te beperken dan kan je ook de tijd nemen om het zoutgebruik af te bouwen. Neem bijvoorbeeld hiervoor twee weken de tijd. Voeg tijdens deze periode elke dag een klein beetje minder zout toe aan je eten. In plaats van zout kan je verse of gedroogde kruiden en specerijen gebruiken om de gerechten op smaak te brengen.

Wil jij weten wat je nog meer kan doen om je bloeddruk te verlagen met een gezonde voeding en leefstijl?  De diëtist kan je hierbij helpen. Kijk voor een vestiging bij jou in de buurt op www.dietheek.nl/vestigingen

By |2019-08-15T14:38:18+00:00augustus 15th, 2019|Geen categorie|Reacties uitgeschakeld voor Gezonde voeding en leefstijl effectief bij hoge bloeddruk

About the Author: