Voeding en leefstijl bij slaapproblemen

Slaapproblemen hebben invloed op je hele dagelijkse leven.  Door je voeding en beweegpatroon aan te passen, kunnen al veranderingen in het slaappatroon worden aangebracht.
Er wordt veel onderzoek gedaan naar de invloed van slapen op ons brein. Met name de REM-slaap is heel belangrijk.  Slapen heeft natuurlijk ook een belangrijke functie in je energiehuishouding en het herstellen van cellen en weefsels in het lichaam.

Voeding

In Nederland is het heel gebruikelijk om in de avond nog een kopje koffie te drinken. Maar koffie door de cafeïne in koffie wordt je juist wakkerder. Dit geldt ook voor zwarte (ook groene thee bevat theeine) theesoorten en cola. Drink dus bij voorkeur kruidenthee.  Ben je erg gehecht aan een kopje koffie in de avond? Drink dan cafeïne vrije koffie. Teveel gebruik van geraffineerde suikers is ook niet bevorderlijk voor slaapproblemen.

Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het is een neurotransmitter die voor een tevreden gevoel zorgt. Serotonine wordt gemaakt van tryptofaan in relatie tot vitamine B6. Voor een gezonde productie is het belangrijk gezond te eten.  Serotonine wordt in het lichaam omgezet in melatonine. Melatonine is nodig voor een goede nachtrust. Tryptofaan zit onder anderen in  bananen, vlees, melk, vis, eieren, kaas, avocado, peulvruchten, noten en zaden en zonnebloempitten. Probeer dus in de avond niet meer te snoepen en snacken. Vindt je dit lastig en heb je moeite met niet snacken in de avond? Plan dan voor jezelf een gezond tussendoortje in de avond zoals een schaaltje magere kwark met een handje noten/zaden en eventueel een banaan.

Beweging

Door te bewegen wordt de hoeveelheid van de hormonen endorfine en serotonine in je lichaam verhoogd. Deze stofjes vergroten het ontspanningsgevoel in je lichaam.  Een wandeling in de avond kan dit al teweeg brengen. Probeer niet vlak voor het slapen nog een heel intensieve work-out te doen want dan kan het zijn dat je door de adrenaline nog niet tot rust komt.

Ontspannen

Om diep en goed te kunnen slapen, moet jij je goed kunnen ontspannen. Bij het ontspannen van het lichaam speelt ook de geest een rol. Stress heeft altijd een negatieve invloed op de op je nachtrust. Een goede ontspanningsoefening is bijvoorbeeld yoga. Tegenwoordig zijn er een heleboel yoga lessen te volgen online.  Ook ademhalingsoefeningen of meditatie helpen je de alledaagse dingen te los te laten, waardoor het lichaam zich beter over kan geven aan de slaap.

Een gezond eetpatroon met veel vitamines en weinig suikers helpen dus voor een goede nachtrust. Het veranderen van je leefstijl kan heel lastig zijn. Soms weet je niet waar je moet beginnen en verdwaal je in de informatie die op het internet wordt gegeven. Wil je ondersteuning van een professional bij het veranderen van je leefstijl en het goed aanpakken? Maak dan eens een afspraak bij de diëtist.  De diëtist heeft een HBO opleiding gevolgd en is de professional om je te begeleiden bij het veranderen van je leefstijl en voedingspatroon. De dietist wordt vergoed voor 3 uur vanuit je basisverzekering. Kijk hier voor meer informatie over vergoedingen.

By |2019-08-20T09:04:43+00:00augustus 20th, 2019|Gezonde leefstijl|Reacties uitgeschakeld voor

About the Author: