/, Ouderen/Gezonde voeding voor ouderen

GEZONDE VOEDING VOOR OUDEREN

Gezonde voeding en beweging is voor iedereen belangrijk, maar zeker ook voor ouderen.
In dit artikel worden algemene voedingsadviezen gegeven voor mensen van 65 jaar en ouder.

Voeding heeft een onmiskenbaar effect op het ouder worden. Door de juiste voeding te gebruiken kunnen ziekten worden voorkomen/uitgesteld en kunt u langer vitaal leven.

10 adviezen bij vitaal ouder worden

  1. Gebruik een gezonde basisvoeding

De adviezen uit de Richtlijnen Goede Voeding 2015 zijn een goede basis.
Eet dus voldoende gevarieerd, gebruik volkoren producten en eet ruim groente en fruit.

  1. Eet voldoende eiwitten

Als gevolg van ouder worden, ziekte en verminderde lichamelijke activiteit treedt
er verlies van spiermassa en spierfunctie op. Het innemen van voldoende eiwitten
en beweging zijn belangrijk om dit proces te remmen.

  1. Gebruik voldoende calcium

Calcium (vooral i.c.m. vitamine D) vermindert de afname in botdichtheid, wat het
risico op botbreuken verkleint. Gebruik daarom 450-600 ml (3-4 glazen) melk en/of
melkproducten per dag.

  1. Slik extra vitamine D

Uw huid is minder goed in staat om vitamine D aan te maken. Slik daarom dagelijks extra
vitamine D voor gezonde botten. Voor vrouwen >50 jaar en iedereen met een donkere (getinte)
huidskleur geldt het advies 10 microgram vitamine D en voor iedereen >70 jaar 20 microgram.

  1. Eet iedere week vis

Eet iedere week (vette) vis. De vetzuren in vis helpen hart- en vaatziekten voorkomen en
mogelijk ook om cognitieve achteruitgang te voorkomen.

  1. Drink minimaal 1,7 liter vocht

Na verloop van tijd vermindert uw nierfunctie, uw lichaam heeft
daardoor meer vochtnodig om afvalstoffen af te voeren. Drink daarom
minimaal 1,7 liter vocht (>10 glazen) per dag.

  1. Groente, fruit en volkoren producten

Eet dagelijks veel groente, fruit en volkoren producten. De vezels hierin zorgen voor
een goede stoelgang en het voorkomen van hart- en vaatziekten.

  1. Beperk de hoeveelheid zout

Zout in uw voeding kan leiden tot een hoge bloeddruk.

  1. Kies voor voedingsstoffendichtheid

De energiebehoefte neemt af met een hogere leeftijd. Beperk daarom het gebruik van
producten met een hoge energiedichtheid (frisdrank, snoep, alcohol) en kies voor
producten met een goede voedingsstoffendichtheid (bouwstoffen, vezels, vitamines en mineralen).

  1. Beweeg

Naast het eten van gezonde voeding is het ook belangrijk om voldoende te bewegen. Beweeg 3 keer per week 20 minuten.

Advies op maat

Wat u nodig heeft aan voedingsstoffen en hoe u dit het beste kunt toepassen is voor iedereen anders, daarom kan het zijn dat u naast de adviezen in dit artikel ook specifiekere adviezen van een diëtist nodig hebt. Onze diëtisten zijn telefonisch of via een videogesprek nog steeds bereikbaar.

Neem bij twijfel over uw eigen voedingstoestand of maakt u zich zorgen over de voedingstoestand van een oudere bij u in de buurt of neem dan contact op met uw diëtist via 088 – 425 36 00

By |2020-03-24T11:02:30+02:00maart 24th, 2020|Ondervoeding, Ouderen|Reacties uitgeschakeld voor Gezonde voeding voor ouderen

About the Author: