/, Gezonde leefstijl/Goed gevoed tijdens crisistijd

Goed gevoed tijdens crisistijd

Het RIVM heeft ons geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te blijven en te werken. Gezond eten en voldoende beweging is juist in deze tijd heel belangrijk om onder andere je weerstand goed te houden, je immuunsysteem te ondersteunen en-of snel te herstellen na het ziek zijn. Eigenlijk speelt elke essentiële voedingsstof ergens een rol in het functioneren van je immuunsysteem. Van vitamine A tot C en van ijzer tot magnesium. Je weerstand hang dus niet af van slechts een vitamine en een hoge dosering vitamines slikken is niet per definitie de oplossing.

Maar hoe blijf je gezond en gevarieerd eten in deze tijd? De supermarkten blijven gewoon open, hamsteren is niet nodig.

Wij geven je een aantal tips.

      1. Zorg voor een gezonde basisvoeding
        Eet zoveel mogelijk volgens de richtlijnen goede voeding.
        Als je op deze manier eet krijg je alle benodigde vitaminen en mineralen binnen.
      2. Vezelrijke voeding
        Vezels zijn belangrijk voor een goede darmwerking. Ook zorgen ze voor een langere vol gevoel. Hierdoor is de kans kleiner dat zin hebt om te snoepen en snaaien. Kies voor volkorenproducten en voldoende groente en fruit. Meer vezels eten dan normaal is
        niet nodig.
      3. Fruit: 2 porties per dag
        Ook als je minder vaak naar de supermarkt gaat, heb je vitaminen nodig. Je hebt per dag
        twee porties fruit nodig. Ook diepvriesfruit kan je prima gebruiken door bijvoorbeeld je
        yoghurt of kwark of eventueel verwerkt in een smoothie. Klik hier voor een recept van een gezonde smoothie.
        Tip: seizoensfruit is vaak langer houdbaar.
      4. Groente: 250 gram per dag
        Groente kan je onbeperkt eten. Heb je trek om iets te snacken in de middag? Het klinkt misschien afgezaagd maar kies voor komkommer, wortel, radijs of tomaatjes. Fleur het op met een dipsausje op yoghurt basis. Een vol gevoel hebben na de lunch? Begin je lunch met een soep of een salade en eet daarna je graanproducten. Dit zorgt ervoor dat je niet door blijft eten van brood en crackers en geeft je de hele middag een vol gevoel
      5. Voldoende drinken
        Drink voldoende vocht. Dat betekent ongeveer 1,5 liter vocht per dag.
        Het beste kan je kiezen voor water, thee of koffie. Een lekkere variatie is water met
        fruit of kruiden zoals munt.
      6. Noten
        Eet iedere dag een handje ongezouten noten. Dit kan je doen in de vorm van een middag snack. Het is ook lekker om een handje noten door je yoghurt of kwark te doen.

Vindt je het lastig om een gezond voedingspatroon aan te houden in deze dagen? Een diëtist kan je helpen en coachen. Onze diëtisten werken op dit moment middels telefoon of video afspraken en kunnen je op deze manier heel goed ondersteunen.

Heb je vragen neem dan contact op via 088-44253600 of info@dietheek.nl

By |2020-03-25T10:05:07+02:00maart 25th, 2020|Geen categorie, Gezonde leefstijl|Reacties uitgeschakeld voor Goed gevoed tijdens crisistijd

About the Author: