//Behoud uw spiermassa

Behoud uw spiermassa 

Naarmate men ouder wordt vermindert ook de spiermassa. Nu de meeste ouderen, t.g.v COVID-19 thuis moeten blijven, minder in beweging zijn is de kans op verlies van spiermassa groot.  Ongewenst verlies van spieren heeft gevolgen voor de mobiliteit en voor bijvoorbeeld de longcapaciteit en hartslagkracht.  Het is daarom belangrijk om deze dagen extra goed je spiermassa in de gaten te houden. De vermindering van de spiermassa en krachtverlies is naast de leeftijd ook afhankelijk van de leefstijl en / of een eventuele ziekte.
Behoud van spiermassa is onlosmakelijk verbonden met inname van eiwitrijke voeding en beweging.

Het proces van spierweefsel verandering

Vanaf je 40ste verliest je elk jaar 1% van je spierweefsel. Uit onderzoek is gebleken dat de spiermassa tussen het 50ste en 70ste levensjaar vermindert met 30%. Hierna verdwijnt na elke tien jaar nog eens 30% van de spierkracht dat nog over is. Een 80-jarige kan hierdoor nog maar de helft van de oorspronkelijke spiermassa hebben. Dat zie je niet op de weegschaal, omdat vet de plek van de spieren inneemt. Daardoor krijgen veel mensen dunnere benen en een dikkere buik.

Weinig fysieke inspanning

Het proces van afname spierweefsel kan versnellen als je te weinig lichaamsbeweging hebt. Dat gebeurt deze dag al snel omdat je veel binnen zit. Het is daarom verstandig zoveel mogelijk oefeningen te blijven doen om je spiermassa te behouden. Bekijk op onze website ook het artikel van onze dietist Danita van der Linden, die tips geeft over welke oefeningen je kan doen.

Hoe kan je gezond ouder worden?

Vermindering spiermassa kun je voorkomen en- of kan behandelen. De oplossing hiervoor is vrij simpel. Start een bewegingsprogramma en een voedingsprogramma dat bij je past. Het bewegingsprogramma zal het verbeteren van de spierkracht en de spiermassa stimuleren. Het resultaat kan al binnen drie maanden zichtbaar zijn.

Gevarieerde voeding en met name eiwitten

Eiwitten in voeding zijn essentieel voor het behoud van de spiermassa, voor je weerstand en voor je geestelijke gesteldheid. Als je voldoende eiwit eet, loop je ook minder kans om te vallen en als je toch valt, heb je minder kans dat je iets breekt. Eiwitten kunnen dus het verschil maken tussen wel of niet zelfstandig thuis kunnen blijven wonen; ze hebben een directe invloed op je zelfredzaamheid.”

 

By |2020-03-27T12:37:32+02:00maart 27th, 2020|Kwetsbare ouderen-info|Reacties uitgeschakeld voor Behoud uw spiermassa

About the Author: