/, Maag-, lever-, darmziekten/Ik volgde als diëtist het FODMAP dieet

‘Als diëtist is het vast makkelijk om op je voeding te letten jij weet precies wat je moet doen’. Dit is een uitspraak die ik als diëtist heel vaak hoor in de praktijk.

Helaas is de realiteit tocht echt anders.  Zelf loop ik al jaren met darmklachten en heb ik verschillende bloedonderzoeken laten doen om uit te zoeken of ik ergens allergisch of overgevoelig voor ben. Uit deze onderzoeken kwamen geen bijzonderheden naar voren en daardoor kreeg ik de diagnose Prikkelbaar Darm Syndroom (PDS).  Het werd tijd om zelf mijn voeding maar eens onder de loep te nemen. Mijn conclusie? Voldoende vezels en vocht. Maar toch blijven mijn klachten aanhouden. Door mijn werk kwam ik in aanraking met het FODMAP dieet, ik wilde hier al een lange tijd mee beginnen, maar stelde het telkens maar uit. Ik had natuurlijke hele goede redenen zoals, ik was te druk met mijn werk of de andere keer had ik te veel etentjes waardoor het lastig werd om het dieet te gaan volgen. Maar toen brak de corona-crisis los, waardoor mijn werk deels rustiger werd en ik geen etentjes en minder verleidingen had. Ik kon eigenlijk geen smoesjes meer bedenken, waarom ik het FODMAP dieet niet zou gaan beginnen en ben het gestart!

Sinds ik bij Diëtheek werk, krijg ik wekelijks te maken met mensen die darmklachten ervaren. Dit kan gaan over klachten zoals buikpijn, obstipatie (verstopping), maar ook diarree, opgeblazen gevoel of misselijkheid. Met deze cliënten bespreek ik altijd de gehele leefstijl door, om zo te kijken op welke gebieden extra aandacht nodig is. Ik denk hierbij niet alleen aan voeding, maar ook ga ik wat dieper in op beweging, slaap, ontspanning etc. Als we praten over voeding kijk ik vooral naar de verhouding van vezels en vocht in de voeding, soms is dit wat te laag en geef ik het advies hoe je meer vezels en vocht aan de voeding toe te voegen. Vooral praktische adviezen zijn hierbij heel belangrijk. Bij sommige mensen verminderen/verdwijnen de klachten door deze aanpassingen. Echter is er ook een groep mensen waarbij de klachten blijven aanhouden, waardoor we soms besluiten over te gaan op  het FODMAP dieet.

Het wat dieet??? Dat is vaak het antwoord wat ik dan van mensen terug krijg. Het FODMAP dieet is een dieet waarbij je bepaalde types koolhydraten een tijdje uit de voeding weg laat, om te kijken of de darmklachten dan verminderen. De koolhydraten die je gaat vermijden zorgen namelijk voor gasvorming in de darmen en mensen met PDS kunnen daar klachten van ondervinden. Maar waar zitten de koolhydraten/FODMAPs dan in? Het woord FODMAP staat voor:

F
ermenteerbare
Oligosachariden (fructanen en galactanen en zitten bijvoorbeeld in tarwe, knoflook en bonen)
Disachariden (lactose, dit zijn bijvoorbeeld in melk, yoghurt, vla)
Monosachariden (fructose, dit is fruitsuiker en zit bijvoorbeeld in mango, appel en honing)
And
Polyolen (suikeralcoholen, denk bijvoorbeeld aan zoetstoffen in kauwgom of light-frisdrank)

Het dieet bestaat uit verschillende fases, het begint namelijk met de eliminatiefase. Dat houdt in dat je minimaal 4 weken lang bovenstaande voedingstoffen vermijdt. Na 4-6 weken worden de voedingstoffen één voor één volgens een bepaald schema weer toegevoegd, om zo te kijken of de klachten terug komen. Deze fase noem je de herintroductiefase en door deze fase door te lopen, wordt het duidelijk welke voedingstoffen klachten geven en kan je deze blijven mijden, zodat je klachten verminderen of zelfs niet meer terug komen.

Door mijn werk als dietist begeleid ik veel mensen met het FODMAP dieet, hierdoor kon ik vrij makkelijk voor mijzelf een voedingspatroon schetsen. Echter wil ik je wel aanraden, wanneer jij geen diëtist of ervaringsdeskundige bent, een afspraak te maken bij een diëtist. Zomaar het dieet starten, kan namelijk zorgen voor voedingstekorten of misschien juist meer klachten.

Voordat je met het FODMAP dieet start is de voorbereiding een belangrijke fase, ga je bijv. eerst goed inlezen over wat het dieet precies is en kijk vooral naar de producten die je allemaal WEL kan eten. In het begin lijkt het een hele klus, maar zodra je weet welke producten wel thuis horen in het dieet, is het ook makkelijker toe te passen.

Hoe heb ik de voorbereiding aangepakt? Ik ben eerst mijn energiebehoefte (aantal calorieën) gaan berekenen, vervolgens heb ik mijn voedingspatroon volledig uitgeschreven. Wat eet ik als ontbijt, wat tussendoor, wat als lunch etc. Ik wilde namelijk zo dicht mogelijk bij mijn eigen voedingsgewoontes blijven, waardoor ik ben gaan kijken welke producten ik gebruik en welke producten ik daar voor de aankomende tijd kan vervangen

Ik heb in totaal 7 weken over het FODMAP dieet gedaan. Eerst vier weken het eliminatie dieet en vervolgens drie weken gedaan over de herintroductie fase. Ik vond het eerlijk gezegd in het begin heel goed en makkelijk vol te houden, ook omdat ik gelijk verschil in klachten merkte, wat motivatie geeft om het door te zetten. Echter na een poos, merkte ik wel soms wat weerstand bij mijzelf. Maar het is het voor mij wel dubbel en dwars waard geweest.

Wil je volgen wat ik van week tot week heb ervaren? Bekijk dan hier mijn filmpjes.

Heb ij nou ook darmklachten en weet je niet waar deze vandaan komen? Neem dan gerust contact met ons op, mijn collega’s en ik helpen je graag!

Wil je de video’s van Tessa terug kijken? Klik dan hier:

Vlogs FODMAP
By |2020-07-02T14:30:47+02:00juli 6th, 2020|Achter de schermen, Maag-, lever-, darmziekten|Reacties uitgeschakeld voor Ik volgde als diëtist het FODMAP dieet

About the Author: