//Naar school: Help wat geef ik mee???

Voor de kinderen in het zuiden van ons land zijn de scholen alweer begonnen. Aanstaande maandag gaat ook midden Nederland weer naar school. Zo ook mijn dochter, zij gaat voor het eerst naar de basisschool, maar ineens kwam het besef, help wat geef ik haar mee als tussendoortje? Als kinderdietist, van origine, ben ik daar natuurlijk wel regelmatig mee bezig geweest maar nu komt het wel heel dichtbij.

Als je kind goed ontbijt dan hoeft een tussendoortje maar iets kleins te zijn ter overbrugging naar de lunch. Het 10 uurtje hoeft dan ook geen hele maaltijd te zijn want 2 uur later dient zich alweer de lunch aan.

Koek, snoep, repen en andere grote(re) maar vooral ook minder gezonde tussendoortjes zijn helemaal niet nodig. De meeste kant en klare koeken zitten vol suikers en al het gezonde wat ze beloven is puur marketing. Ze kunnen zelfs het eten van de lunch in de weg staan.

Maar wat zijn dan wel gezonde tussendoortjes die je ook nog een snel en makkelijk mee kan geven? Want het moet wel makkelijk zijn en ze moeten het natuurlijk ook nog opeten.

In het kader van positief opvoeden probeer ik mijn dochter altijd een keuze te geven, althans zij denkt een keuze te hebben. Ik laat haar kiezen uit 2-3 gezonde tussendoortjes. Zo heeft zij het idee zelf te kunnen kiezen en ik weet zeker dat er iets goeds mee gaat. Overigens kan je vanaf de leeftijd van 4 jaar al heel goed uitleggen waarom iets gezond is en waarom niet. Bij mij helpt het ook vaak om te zeggen dat al die suikers niet goed zijn voor haar tanden. Overigens zijn wij zeker niet “roomser dan de paus” en eet ze echt wel eens een koekje of een snoepje, maar het gaat hier om iets structureels.

Gezonde tussendoortjes:

  1. Vers fruit.Fruit is altijd een goede keuze en het maakt niet uit welk soort je kiest. Wel kan het een groot verschil maken in hoe je het fruit meegeeft en of je kind het ook daadwerkelijk op gaat eten, in stukjes of in zijn geheel. Je kan hierbij kiezen voor allerlei soorten zoals de standaard appel, peer, banaan en druiven maar denk ook eens aan een kiwi, nectarine, perzik, druiven (liefst gehalveerd),  blauwe bessen etc.  Een mix van deze soorten kan natuurlijk ook dat ziet er gelijk nog wat aantrekkelijker uit.Wil je graag het fruit gesneden meegeven maar wil je voorkomen dat deze bruin wordt? Lees hier onze drie tips.
  2. Groente
    Ja misschien klinkt het, net als het fruit cliché, maar kinderen vinden het zelf vaak heel lekker. Het is soms bij jezelf een knop om zetten in plaats van bij je kind. Denk aan stukjes paprika, tomaatjes of een paar stukjes komkommer. Lekker om te knabbelen en heel voedzaam.
  3. Mais- of rijstwafel
    Persoonlijk vind ik de maiswafel wat smaakvoller en knapperiger dan een rijstwafel. Ze hebben deze tegenwoordig ook in portie verpakking dan worden ze iets minder snel taai. Het bevat nauwelijks suikers en is voldoende om de ochtend door te komen.
  4. Noten
    Een gezond tussendoortjes voor zowel de ochtend als de middag. Ze bevatten veel gezonde vetten en voedingsstoffen en leveren voldoende energie. Een handje noten is voldoende.

Kortom je hoeft geen heel theater van het tussendoortje te maken, het gaat om iets kleins. Natuurlijk is ieder kind anders en heeft ieder kind een andere behoefte. Mijn dochter is vrij klein en smal ik geef haar daarom fruit en iets erbij zoals een handje noten mee. Heb jij vragen over wat jij je kindje het beste mee kan geven naar school? Stel je vraag gerust via onze contactpagina www.dietheek.nl/contact of via messenger van Facebook.

Danielle Horstman,
productmanager Dietheek

By |2020-08-28T14:17:09+02:00augustus 28th, 2020|Kinderen|Reacties uitgeschakeld voor Naar school: Help wat geef ik mee???

About the Author: